Czas Pandemii -Jak pozytywnie wykorzystać ten czas, by panika lub nuda nie wkradła się do naszego życia.
Porady dla Wychowanków i nie tylko… „ Stres na dobre i na złe”
Wykorzystaj ten specyficzny trudny czas, który jest nam dany. Wzbogać swoją wiedzę- zajęcia szkolne on-line. Poznaj samego siebie. Buduj dobre relacje z samym sobą, drugim człowiekiem i światem.
W czasie pandemii Koronawirusa należy głównie stosować się do wytycznych rządu: zachować szczególną higienę, zalecane środki ostrożności w relacji z innymi osobami ale także zwrócić uwagę na swój organizm.
Dbać o odporność, wysypiać się, dbać o kondycję fizyczną, racjonalne odżywianie ale też zadbać o swoją psychikę.
Nie panikuj!!!
Zastanówmy się teraz co psychologia, czyli nauka o zachowaniu człowieka mówi na temat stresu. Z definicji „Stres – jest to relacja pomiędzy umiejętnościami radzenia sobie człowieka a wymaganiami stawianymi mu przez otoczenie”. Pewnie zauważyliście już, że człowiek znajdujący się w sytuacji stresu źle się czuje. Czujemy się źle nie tylko w sytuacji kiedy jesteśmy spięci ale także kiedy jesteśmy znudzeni. Człowiek najlepiej czuje się i funkcjonuje w tzw. optymalnym poziomie stresu, patrzcie: rysunek wyjaśniający poziom stresu).
Zwróćmy uwagę- jakie są skutki zbyt wysokiego poziomu stresu?:
1) ogólne fizyczne napięcie ciała (jak podwyższone ciśnienie, suchość w ustach, wymioty)
2) lęk i zamęt w głowie
3) zaburzenia koordynacji ruchu: drżenie rąk, mylenie stron ciała
4) zwolniony refleks
5) niemożność koncentrowania się i normalnego myślenia
Przeanalizujmy co dzieje się z nami, gdy jesteśmy w stanie zbyt niskiego poziomu stresu tzw. „nudy”: (analiza rysunku)
1) poczucie znudzenia i bezużyteczności
2) brak zaangażowania i zainteresowania, odpływ energii z ciała
3) depresja – przygnębienie
4) wmawianie sobie, że wszystko jest bez sensu
5) ukazywanie, że proste prace mają wartość bardzo wysokich zadań
Najlepiej człowiek funkcjonuje w optymalnym poziome stresu: (analiza rysunku)
1) odprężenie fizyczne
2) wyostrzona uwaga i wiara we własne możliwości
3) szybki refleks
4) wysokie zainteresowanie, zaangażowanie w pracę, łatwość wykonywania zadań
5) świadomość dobrej formy i właściwego funkcjonowania
Skoro już wiemy czym jest dla nas stres, spróbujmy znaleźć wspólne drogi wyjścia z niego. Podstawą tego przedsięwzięcia jest zmiana sposobu myślenia o danej sytuacji. Weźmy przykład: ktoś z was dostaje jedynkę z ważnego sprawdzianu. Od razu pewno pomyśli negatywnie „na pewno będę miał jedynkę na półrocze”. I tu powinno nastąpić myślenie pozytywne „Pracowałem, uczyłem się, nie wyszło mi pisemnie ale mam wiedzę i ocenę poprawię ustnie”.
W trudnych sytuacjach trzeba zawsze stosować myśli pozytywne typu: „dam sobie radę, podołam temu, ten lęk nie może mnie zniszczyć”. Czas pandemii wykorzystaj dla własnego rozwoju.
Ćwiczenie dla Was „OCENA SAMEGO SIEBIE” - zastanów się, przemyśl i odpowiedz w myślach:
Naprawdę ważne dla mnie jest …………………………………………………………………
To, co nie jest dla mnie ważne, ale co muszę robić, to …………………………………………
Przeszkoda, którą chcę pokonać lub problem, który chcę rozwiązać, to ...................................